Dazibao : e-publication électronique

kimura byol-cho mihee 조미희-nathalie lemoine

kimura byol-cho mihee 조미희-nathalie lemoine

Digital publication accompanying the exhibition of kimura byol-nathalie lemoine (Design: Stéfanie Auger-Roy)

0.00 $ – https://dazibao.art/publications-numeriques/kimura-byol-cho-mihee-nathalie-lemoine

The work of kimura byol–nathalie lemoine fascinates by virtue of its breadth and evolution across what seems like several lifetimes and continents: Born in South Korea, raised in Belgium by adoptive parents, the artist sought to reintegrate as Korean for more than ten years before finally immigrating to Montreal and becoming an active player in the city’s queer and feminist art communities — a trajectory throughout which we see a continued exploration of ways of communicating, of new mediums and their potential.

Zer* artistic practice, which could equally be treated as activist archiving, takes the forms of calligraphy, photography, painting, poetry and video. Across these mediums, kimura byol–nathalie lemoine inquires into identity, gender, race, colorism, diaspora and immigration. While the stakes for the artist are indeed personal, the sense of being Other is often articulated in zer work by making the voices of others heard. Community and collaboration, processes of understanding and misunderstanding are integral elements of a whole where transgression is unrelenting.

The present exhibition is a vast survey of works and archives organized around a timeline of the artist’s life. Numerous videos, employing an expansive spectrum of tones and approaches, offer personalized counterpoints to a documented history of international adoption policies or South Korea’s propagandist reintegration curriculum. This abundant collection of works and documents includes a new documentary film titled Adoption : 30 ans après, featuring interviews with the same actress who played in the artist’s first film, Adoption, produced in Belgium in 1988.

kimura byol–nathalie lemoine’s work has been exhibited, screened, published and supported nationally and internationally in various contexts, from cinemas to festivals, from galleries to alternative art spaces. Zer first film Adoption won the “Be Young in Europe Today” Competition (1988). Ze has been a recipient of the MAI’s Mentorship Program (2014-2015), La Centrale’s Powerhouse Prize (2016), and in 2017 ze was granted the Regard sur Montréal film residency (ONF, SODEC, Conseil des arts de Montréal). In 2000 ze published the essay 55% Korean (GimmYoung Publishers). Ze founded and continues to work on ACA (adoptees cultural archives) documenting the history of adoptee’s culture through media and arts.

Publication numérique accompagnant l’exposition de kimura byol-nathalie lemoine (Graphisme: Stéfanie Auger-Roy)

0.00 $ – https://dazibao.art/publications-numeriques/kimura-byol-cho-mihee-nathalie-lemoine

Le travail de kimura byol-nathalie lemoine fascine par son ampleur et par son évolution au fil de ce qui semble être plusieurs vies, sur plusieurs continents : né.e en Corée du Sud, élevé.e en Belgique par des parents adoptifs, l’artiste a cherché à se réintégrer en tant que Coréen.ne pendant plus de dix ans avant de finalement immigrer à Montréal et de devenir un.e acteur.trice actif.tive au sein des communautés artistiques queer et féministes de la ville — un parcours au travers duquel se révèle une exploration continue de moyens de communiquer, de nouveaux médiums et de leur potentiel respectif.

Sa pratique artistique, qui pourrait également être considérée comme un archivage activiste, prend diverses formes : calligraphie, photographie, peinture, poésie et vidéo. Par ces médiums, kimura byol-nathalie lemoine aborde les questions d’identité, de genre, de race, de couleur de peau ainsi que celles de la diaspora et de l’immigration. L’enjeu pour l’artiste est éminemment personnel, toutefois le sentiment d’être Autre s’exprime souvent dans son travail en faisant entendre la voix des autres. Communauté et collaboration, processus de compréhension et d’incompréhension, font partie intégrante d’un ensemble où la transgression est intarissable.

La présente exposition propose un vaste survol des œuvres et des archives de l’artiste, organisées autour d’une chronologie de sa vie. De nombreuses vidéos, employant un large éventail de tons et d’approches, offrent des contrepoints personnels à une histoire documentée des politiques d’adoption internationale ou du programme de réinsertion propagandiste de la Corée du Sud. Cette abondante collection d’œuvres et de documents inclut un nouveau film documentaire intitulé Adoption : 30 ans après qui comprend des entrevues avec l’actrice même ayant joué dans le premier film de l’artiste, Adoption, produit en Belgique en 1988.

Blog at WordPress.com.

Up ↑